Sănătate

Rinichi sănătoși în 9 pași

Ce sunt rinichii și cu ce se ocupă

Rinichii sunt doua organe în formă de fasole, fiecare cam de mărimea unui pumn, situați chiar sub cutia toracică, câte unul pe fiecare parte a coloanei vertebrale. In fiecare zi, cei doi rinichi  filtrează aproximativ 120 până la 150 de litri de sânge pentru a produce aproximativ 1 până la 2 litri de urină, compuse din deșeuri și lichide suplimentare.

De ce sunt importanți rinichii?

Rinichii sunt importanți, deoarece acestea păstrează compoziția din sânge stabilă, ceea ce permite buna funcționare a organismului. Ei au mai multe funcții în organismul nostru:

  • previn acumularea de deșeuri și de lichide suplimentare în organism
  • mențin nivelul de electroliți stabile, cum ar fi sodiu, potasiu și fosfat
  • face hormoni care ajută la reglarea tensiunii arteriale
  • produce celulele roșii din sânge
  • ajută oasele să rămână puternice

Cum să ai rinichi sănătoși?

Hidratarea

O cantitate suficientă de apă (2 litri pe zi) favorizează formarea unei cantități proporționale de urină, crescând efectul de diureză (eliminarea de urina). Fluxul de lichide de la nivelul rinichiului este ridicat, astfel că mineralele din apă nu se vor aglomera și nu vor forma nisip sau pietricele la nivelul rinichiului, cu alte cuvinte, este prevenită litiaza renală.

hidratare

Probioticele

Flora bacterienă endogenă ne asigură și sănătatea rinichilor, dar ne crește și imunitatea. Bacteriile saprofite (cele care sunt în mod normal în organismul nostru și care nu fac rău), asigură funcția renală. S-a constatat că administrarea de probiotice (culturi de bacterii de tipul Bifidus, Lactobacillus casei, Lactobacillus acidophilus) întrețin activitata renală.

Evită antiinflamatoarele

Evitarea medicamentelor care ameliorează durerea și scad înflamația (evitarea medicamentelor de tipul antiinflamatoarelor: aspirină, ibuprofen, naproxen, nimesulid). Pe perioada tratamentului cu astfel de medicamente este bine să se evite consumul de sare, deoarece aceste medicamente duc la retenția de sodiu și, implicit, la retenția de apă, cu afectarea rinichilor, cu mâini și picioare umflate și creșterea tensiunii arteriale.

Spune NU fumatului!

Acesta este un viciu care afectează toate organele din organism. Tutunul și fumul de tutun sunt sursele a numeroase substanțe toxice, cancerigene pentru organism, inclusiv pentru rinichi și tractul urinar.

Consumă ceai verde sau limonadă

 Consumul de ceai verde sau de limonade, cu efect antioxidant, ajută la neutralizarea compușilor care agresează rinichiul. Ceaiurile diuretice din mătase de porumb, codițe de cireșe, coada-calului stimulează diureza, prin continutul de bioflavonoide, cu rol diuretic și antiinflamator. Ceaiul de mușețel și cel de pătrunjel sunt foarte bune antiseptice urinare.

hidratare

Mănâncă alimente care sunt prietenele rinichilor

O alimentație bogată în pepene verde în sezonul cald, ajută organismul să se hidrateze mai bine și în același timp „spală rinichiul” (pepenele verde are un conținut ridicat de apă, astfel că asigură un flux corespunzător de lichide la nivelul rinichiului). Alte alimente recomandate pentru asigurarea sănătății ficatului: ceapă, usturoi, merișoare, căpșuni, cireșe, afine, pătrunjel. Toate acestea sunt bogate în vitamina C cu rol antioxidant și cu rol în creșterea imunității. Usturoiul și ceapa sunt bogate în substanțe cu rol antiseptic.

Oricum, trebuie cunoscut faptul că o alimentație bogată în fructe și legume verzi va duce la un mediu urinar alcalin, adică un mediu care nu va favoriza infecțiile urinare. În schimb, o alimentație bogată în carne, va duce la un pH acid al lichidului urinar, astfel că infecțiile sunt mult mai frecvente la persoanele care consumă carne des și în cantitate mare.

Urinează de câte ori este nevoie

De multe ori, persoanele nu merg la toaletă din diverse motive. Ideea este că, de fiecare dată când vezica urinară este plină și avem senzația de „prea plin”, trebuie să mergem și să evacuăm lichidul urinar. De ce? Pentru că, în timp, musculatura de la nivelul căilor urinare se va slăbi și există riscul să se elimine involuntar urina, cu apariția incontinenței urinare. Cu cât este vezica urinară  mai plină, cu atât disconfortul psihic și fizic este mai ridicat, rinichiul este și el blocat, pentru că nu poate să își desfășoare activitatea normală, de formare și de eliminare a urinei, favorizându-se astfel insuficiența renală.

Urina este bogată în toxine pe care organismul încearcă să le elimine.  Când eliminarea (evacuarea) urinei nu este corectă (completă și la timp), toxinele nu se elimină,  bacteriile existente în organism la nivelul tractului urinar se vor dezvolta, se vor depune pe pereții tractului urinar, cu riscul dezvoltării unor infecții urinare.

Evită efortul, căratul greutăților pe perioade lungi a timp și căzăturile.

Șocul produs în timpul căzăturilor poate determina deplasarea rinichilor, cu afectarea funcției renale și complicații ce necesită consultul medical.

Tonifiază musculaturii tractului urinar

Acest aspect se poate realiza prin plimbări în aer liber, exerciții ușoare ce antrenează musculatura bazinului și a coapselor. Pentru femei, pentru prevenirea incontinenței urinare, se pot efectua exercițiile Kegel de întărire a musculaturii.

Acum că știți ce aveți de făcut, nu putem sa va spunem decât Multă sănătate! 🙂

 Sursă

Lasă un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.