Sănătate

Ce alimente să alegi pentru o inimă sănătoasă?

Pentru o inimă sănătoasă, ai nevoie de un regim de viață corespunzător. Iar un regim de viață corespunzător/bun presupune mișcare, alimentație, asigurarea unui echilibru în toate aspectele.

Ce ne pune inima în pericol?

Ca să avem o inimă sănătoasă trebuie să știm și ce să evităm. Nu mai este un secret că următoarele sunt nocive pentru organism: sarea, grăsimile, cafeaua,alcoolul, băuturile carbogazoase și/ sau stimulante cardiace,  lipsa activității fizice, suprasolicitările fizice și psihice, lipsa alimentelor cu efect antioxidant, hidratare necorespunzătoare.

Prevenirea afecțiunilor cardiace

În prevenția bolilor cardiace, se încearcă urmărirea următoarelor aspecte:

  • Favorizarea reparării tisulare;
  • Prevenirea leziunilor de la nivelul țesuturilor.

Acest aspect de prevenție poate să fie realizat prin alimentație și regim de viață echilibrat. În ceea ce privește alimentația, trebuie să știm din start că trebuie să mâncăm diversificat. Chiar dacă unele alimente au substanțe care ajută la funcționarea inimii, nu trebuie să neglijăm alte alimente, deoarece fiecare aliment are aportul său de substanțe active, de nutrienți care asigură funcționarea altor organe din corpul nostru. Este nevoie de echilibru alimentar.

De ce alimente avem nevoie?

Peștele

Peștele, în special somonul este cunoscut pentru conținutul în acizi omega 3, vitamina D, proteine, fosfor. Și toate acestea sunt importante pentru a avea o inimă sănătoasă.

Inul (semințe și ulei)

Semințele de in și uleiul de in au un conținut ridicat de acizi omega 3-6-9. Semințele de in sunt bogate în fitoestrogeni, fibre, magneziu, fosfor, calciu, vitamina B1.

Cereale integrale

Ovăz și alte cereale integrale. Acestea sunt bogate în vitaminele complexului B. Ovăzul conține beta-glucan și fibre, potasiu, magneziu. Orezul este cunoscut pentru proprietațile anticancerigene și conținut bogat în B1, B2, B5, B6, dar și în zinc, fosfor, magneziu.

Migdale și nuci

Migdalele conțin omega 3, vitamina E, fitosteroli. Magneziu, zinc, fosfor.

Nucile sunt cunoscute pentru proprietățile lor anticolesterolemiante. Conțin fitostreoli, fibre solubile, fosfor, potasiu, vitamina B9, importante pentru o inimă sănătoasă, un organism sănătos.

Morcovi, ardei, afine, sparanghel, broccoli, spanac

Morcovii, ardeii, sparanghelul și afinele au ceva în comun. Carotenoizii. Morcovii contin alfa și betacaroten, iar afinele și sparanghelul conțin betacaroten și luteină. Aceste substanțe sunt antioxidante puternice. În afine se regăsesc și polifenoli de tipul aciludului elagic și flavonoizi ca antocianina, care sunt și ele substante antioxidante. Sparanghelul are vitamina K, fier, Vitamina B9. Morcovii conțin vitamina A, vitamina C, fibre. Ardeii conțin si ei caroteni, alături de vitamina C, B9, B3, potasiu.

Morcovii și sparanghelul sunt alimente care au un conținut redus de sodiu.

Broccoli sunt bogați în caroteni, fier, calciu, potasiu, fibre, vitaminele E și C.

Spanacul conține luteină și betacaroten, Vitamina C, fier, B9. Din păcate, prin preparare intensă, nutrienții sunt distruși. Astfel că este mai bine să fie consumat sub formă se salată.

Cumpără produse naturale de aici! Ai grijă de sănătatea ta!

Cartofii

Cartofii sunt de bază în bucătăria românească. Deși au un aport crescut de carbohidrați, au conținut ridicat și de betacaroten, vitaminele A,C, E, B5, B6, magneziu, fosfor.

Tomate

Roșiile. Dacă roșiile consumate ar fi crescute natural acestea ar conține o cantitate ridicată de licopen, antioxidant puternic și anticancerigen. Din păcate, roșiile de seră stimulate artificial sunt lipsite de licopen, conform studiile în domeniu.

Ceva dulce recomandat

Ciocolata neagră, prin conținutul ridicat de cacao de minim 70 %, asigură o concentrație mare de resveratrol și fenoli, antioxidanți puternici.

Ceaiuri

Ceaurile au rolul lor. Depinde și de planta medicinală și de continutul ei. Un ceai de coada-calului, mătase de porumb sau de codițe de cireșe vor avea efect diuretic, de eliminare a apaei din organism. Un ceai de păducel va avea efect antioxidant și de aducere  a unui aport de oxigen la nivelul inimii. Ceaiul de cătină, prin aportul de B-uri și de carotenoide, va avea un efect antioxidant puternic.

Ce fac aceste substanțe active pentru a menține o inimă sănătoasă?

Am enumerat mai sus câteva alimente și o parte dintre cele mai importante principii active ale lor.

Dar de ce aceste principii sunt utile organismului și implicit inimii noastre?

Estrogeni vegetali

Fitoestrogenii au o compozitie asemănătoare cu estrogenii umani, iar efectul lor se aseamănă cu efectul estrogenilor din organismul nostru. Rolul lor este de a reduce formarea cheagurilor de sânge la nivelul vaselor și să regleze concentrația de colesterol, astfel că previn atacurile cerebrale,  infarctelor de inimă și al aritmiilor cardiace.

Steroli vegetali

Fitosterolii sunt substanțe concentrate în uleiurile vegetale cu rol de reducere a colesterolului.

Carotenoizi

Carotenoizii sunt de mai multe tipuri (licopen, betacaroten, alfacaroten, luteină) și au o putere antioxidantă puternică. Carotenoizii se regăsesc în fructele și legumele colorate în galben, portocaliu, violet. Aceste substanțe naturale neutralizează substanțele nocive din organism care atacă celulele organismului și deci si pe cele ale inimii și ale vaselor de sânge.

Polifenoli vegetali

Polifenolii cuprind substanțe care protejează vasele de sânge,  reduc tensiunea arterială, reglarea concentrația de colesterol. De asemenea, au efect antiinflamator asigurând o prevenție a bolilor cardiace și a bolilor vasculare. Asigură și un efect antitumoral.

Acizii omega

Acizii grasi omega 3 din pește și acidul alfalinolenic din nuci previn formarea de trombi, cheaguri la nivelul vaselor de sânge, prevenind infarctul de miocard.

Beneficiile mineralelor

Mineralele au un rol important pentru a avea o inimă sănătoasă.

Potasiul se regăsește în structura musculară striată, miocard, hematii. Asigură schimburile care au loc la nivelul membranei celulare, asigură transmiterea impulsului nervos și contracția muschiului.

Magneziu – are rol important în contracția musculară și în transmiterea influxului nervos. De asemenea, este implicat în reglarea temperaturii corpului, are efect antiagregant plachetar, ajută la utilizarea eficientă de către organism a vitaminelor C,B, E și menține presiunea arterială normală la persoanele cu diabet de tip non-insulinodependent.

Calciu- rol major în funcțiile musculare și de schimburi la nivelul membranei celulare. Are rol în procesul de coagulare.

Fosfor  (nu este mineral)– intervine în procese de metabolism de importanță majoră.

Zincul- are rol in diviziunea celulară și în creștere, fiind important în vindecarea rănilor.

Beneficiile vitaminelor

Vitaminele B. B1(tiamina) are efecte benefice pentru inimă. B3 (niacina) este hipolipemiant în tratamentul diferitelor tipuri de dislipidemii. B6 are rol în biosinteza hemului, având utilitate în diverse forme de anemie, participă la formarea unor aminoaciz importanți pentru organism. La doze mari are și efect aniticoagulat. B6 se recomandă în infarct de miocard, insuficiență cardiacă, ateroscleroză, hipertensiune arterială.

Vitamina C – intervine în procese biochimice multiple, antioxidant puternic, asigură absorbția fierului, re acțiune antialergică, favorizează vindecarea rănilor, are rol în procesele de apărare imună

Vitamina A – anticanceroasă,  necesară pentru funcționarea mucoaselor, afect antimicrobian, asigură creșterea țesuturilor moi, intră în metabolismul steroizilor și sinteza colesterolului.

Vitamina E – efect antioxidant, intervine în metabolismul seleniului, un alt antioxidant puternic, benefic organismului. Vitamina E are rol în asigurarea funcționării musculare și are activitate antiagregant plachetară, adică nu permite formarea de cheaguri.

Vitamina D – asigură absorbția calciului, și fosforului, efect de inhibare a sintezei parathormomului (parathormonul crește calcemia).

Vitamina K – este implicată în coagularea sângelui.

Este important să asigurăm un regim echilibrat, variat, astfel încât să avem un organism sănătos și o inimă sănătoasă și frumoasă! Citește AICI despre alimentele interzise pentru un stil de viață sănătos! 🙂

6 Comentarii

  • Interesant si concis articolul.Este bine sa consumam aceste alimente dar de cele mai multe ori efectul lor benefic este diminuat datorita ingrasamintelor chimice(in cazul legumelor si fructelor,a mediului in care a crescut(in cazul pestelui) si nu in ultimul rand datorita condiitiilor de pastrare

    • Multumesc pentru apreciere! Sper sa fie de folos informatiile din articolul! 🙂 Din pacate, pesticidele si ingrasamintele sau alte substante chimice au o influenta mare asupra sanatatii noastre si de cele mai multe ori nu este in bine. Dar trebuie fiecare dintre noi sa facem tot ce putem pentru a avea o viata sanatoasa! 🙂

  • Îmi place acest articol deoarece oferă sfaturi folositoare pentru a ne menține în forma. Să avem grijă la ceea ce consumăm evitam astfel diverse probleme ce pot sa apară. Un regim de viață sănătos presupune o alimentație echilibrata și cât mai multa mișcare.

    • Va multumim pentru apreciere! Incercam sa oferim cele mai utile sfaturi si pe viitor! Asteptam reactiile si parerile dumneavoastra si pentru alte articole. Echipa Chantel va ureaza o viata frumoasa si sanatoasa! 🙂

    • Mulțumim pentru apreciere și pentru urare!
      Citește-ne în continuare pentru a afla mai multe despre ceea ce te interesează. 🙂

Lasă un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.