Știi și ești conștientă că o alimentație nesănătoasă și anumite obiceiuri se vor răsfrânge asupra sănătății tale, deoarece corpul tău este lipsit de substanțe necesare organismului, încât vor apărea boli, care să îți încetinescă ritmul activităților tale și să-ți micșoreze calitatea vieții. Nu este excepție nici pentru vitamina B1.

Mică istorie despre vitamina B1

Pe data de 11 august 1858 s-a născut CHRISTIAAN EIJKMAN, medic de origine olandeză care, prin cercetările sale, a descoperit care sunt cauzele maladiei BERI-BERI, reușind astfel să descopere vitaminele. Aceste descoperiri i-au adus Premiul Nobel pentru Medicină pe anul 1929.

Cercetătorul a demonstrat că păsările de curte hrănite cu făină de orez decorticat dezvoltă polinevrită (afectare a sistemului nervos). Insă acestea au putut fi vindecate prin administrarea de orez integral sau doar a tărâței de orez. Astfel că medicul a concluzionat că „ există în învelișul boabelor de orez o substanță, diferită de proteine și săruri, indispensabilă sănătații și a carei lipsă cauzează polinevrita nutrițională”. Medicul a extras din boabele de orez vitamina B1.

Surse de vitamina B1

Alimente bogate în vitamina B1

Știi care alimente îți asigură cantități necesare de vitamina B1? Aceste alimente sunt la îndemâna ta și anume: drojdia de bere, germeni de grâu, soia, orez integral, pește, carne de vită, arahide, tărâțe de grâu, nuci, alune, grapefruit, mazăre, fasole verde, pâine integrală, piersici, lapte, ouă. Aceste surse alimentare sunt enumerate în ordinea descrescătoare a concentrației de vitamină B1 conținută. Deci, cantitatea ridicată de vitamina B1 se găsește în:

  • drojdia de bere 2-35 mg B1/100 g produs
  • grâu 1,2-3,7 mg B1/100 g produs
  • soia 0,3-1,2 mg B1/100 g produs
  • orez 0,4 mg B1/100 g produs

Necesarul zilnic de vitamina B1 variază

Este recomandată o alimentație diversificată, pentru a asigura  necesarul zilnic de 1,1-1,2 mg B1. Aceaste valori variază în funcție de vârstă, condiții de muncă și de alimentație.

Bineînțeles că necesarul se modifică în caz de suprasolicitare. Persoanele care practică sportul, pierd prin transpirație cantități mari de vitamină B1, existând risc de carență vitaminică dacă nu se urmărește ca alimentția să cuprindă și alimente bogate în această vitamină.

Cantitatea de vitamină necesara este mult mai crescută în cazul femeilor care sunt însărcinate sau care alăptează și în caz de convalescență, dar și în cazul unor afecțiuni ca: parazitoze intestinale,  tulburări de absorbție, inflamații intestinale, colite ulcerative, diabet, boli infecșioase, hipertiroidism, stări febrile.

Nu există un organ specific de depozitare a tiaminei, astfel că este nevoie de un aport permanet al acestei vitamine.

Bitamina B1 (tiamina, factorul antipolinevretic, factor antineuretic, aneurină, vitaminaă anti-beri-beri) este eliminată din organism prin urină. Nivelul de B1 eliminată prin urină poate fi un indicator al stării de hipovitaminoza (cantitate de vitamină sunt valorile normale, cu apariția unor semne de boală).

Știai că această vitamină este secretată chiar de unele microorganisme de la nivelul intestinului tău?
Astfel avem următoarele valori:

  • Valori normale în sânge: 47 micrograme/ litru
  • Valori normale în urină: 100 micrograme/ 24 ore

Sursă de vitamina B1 tiamina

Ce face această vitamină?

Rolul vitaminei B1 (denumită și tiamină):

  • este indispensabilă pentru organism;
  • are rol în metabolismul glucidelor, lipidelor și al proteinelor;
  • favorizează sinteza glicogenului în ficat, substanță ce potențează acțiunea insulinei;
  • tiamina este necesară pentru funcționarea normală a sistemului nervos, acționează atât pe celula nervoasă, cât și pe terminațiile nervoase.

Privarea de vitamina B1

Lipsă din alimentație a vitaminei B1 duce la avitaminoză, care este denumită boala Beri-Beri. Denumirea acestei boli vine de la un dialect indonezian și însemnă „Nu pot”.

Beri-beri se manifestă astfel:

  • astenie, scădere în greutate;
  • modificări ale electrocardiogramei (înregistrarea curenților electrici cardiaci);
  • apare greutate în respirație, tahicardie (accelerarea bătăilor inimii), insuficiență cardiacă;
  • parestezii, atrofie musculară și crampe musculare, nevrite, dispar reflexele tendoanelor, inflamarea nervului optic;
  • iritabilitate și instabilitate emoțională, oboseală, tulburări de memorie, confuzii, lipsă de concentrare, dureri de cap, psihoze.

Cum poate apărea avitaminoza?

Ce poate să determine această avitaminoză?

  •  medicamentele;
  •  alcoolismul cronic;
  •  deficit alimentar, alimente gen fast-food;
  •  parazitoze intestinale, pentru că paraziții sunt consumatori de B1;
  •  consum exagerat de: cafea, ceai, anumite specii de pește;
  •  regimuri de slăbit iraționale.

Tu cât de echilibrat mănânci? Ai observat semne ale unor carențe de vitamina B1? Dacă da, consultă medicul.

Lasă un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.