Sănătate

Știi să te ferești de astenia de toamnă?

astenia de toamnă

Toamna, este un anotimp frumos, care nu are totuși frumusețea verii, din punctul meu de vedere, dar fiecare anotimp are frumusețea lui, așa cum fiecare om are frumusețea sa și părțile sale bune, atuurile sale. Toamna vine și cu o explozie de culori, dar și cu o serie de probleme de sănătate. Este cunoscut faptul că toamna apare astenia de toamnă.

De ce apare astenia de toamnă?

S-a constatat că o persoană din 10 suferă de această problemă, astenia de toamnă. Sunt niște factori care predispun la astenie și anume:

  • organismul are capacitate limitată de adaptare la diferențele de temperatură dintre noapte și zi;
  • organismul nu mai beneficiază de aceeași cantitate de lumină și de soare, pentru că se scurtează ziua și este din ce în ce mai frig;
  • organismul nu este respectat, din neglijența noastră, pentru că nu îl hrănim cu alimente care să asigure un echilibru al vitaminelor și al substanțelor nutritive.
  • avem un program haotic, atât acasă , cât și la muncă;
  • nu facem exerciții fizice, suntem persoane sedentare;
  • starea de spirit este modificată datorită cantității unor substanțe neurochimice din organism. Un exemplu este melatonina, hormonul responsabil pentru ritmul veghe-somn. S-a constatat că persoanele care suferă de astenie au o cantitate de melatonină mai mare decât în mod normal, astfel că le este dereglat ceasul biologic.

Pe cine vizează astenia?

Orice persoana este pasibilă la a dezvolta astenie, dar această problemă apare mai frecvent:

  • la persoanele din zonele în care zilele de iarnă sunt foarte scurte sau
  • la persoanele din zonele unde există schimbări mari în cantitatea de lumina naturală primită pe parcursul anotimpurilor;
  • în rândul femeilor;
  • în rândul persoanelor aflate între 15 și 55 ani;
  • în rândul persoanelor care au în familie rude cu astenie, adică există antecedente în familie.

Tristețea prelungită – semn al asteniei

Tristețea manifestată în zilele reci de toamna poate fi mai mult decât o stare de spirit trecătoare și poate fi un semnal pentru astenie. Astenia este un tip de depresie care apare în același sezon, în fiecare an. Semnele apar toamna și se pot prelungi și iarna, apare epuizare, lipsa energiei, sistemul imunitar devine slăbit și apare o stare de tristețe permanentă. Uneori poate apărea și în lunile de primăvară.

Diagnosticul de astenie

Simptomele asteniei

Dacă persoana manifestă aceleași simptome, cel puțin trei sezoane la rând și dacă starea acesteia de sănătate a devenit mai bună în lunile de primăvară și vară, atunci se poate pune acest diagnostic, de astenie de toamnă. Important este să mergeți și la medic, dacă simptomele persistă.

Simptome frecvent întâlnite ale asteniei de toamnă:

  • apatie, subestimare, senzație de vinovăție, tristețe;
  • anxietate (incapacitatea de a face fața situațiilor de stres);
  • schimbări frecvente de dispoziție, cu tranziții bruște de la o stare de spirit la alta;
  • tulburări de somn, noapte persoana nu se poate odihni (adoarme greu și târziu sau se trezește peste noapte), iar ziua se confruntă cu somnolența;
  • letargie, mișcări lente, cu oboseala și incapacitatea de a desfășura activitățile de zi cu zi;
  • probleme sociale, cu iritabilitate și dorința de izolare;
  • pierderea interesului pentru munca și pentru alte activități, care înainte erau făcute cu plăcere de persoană;
  • probleme în cuplu.
  • lipsa de concentrare, mai ales în a doua parte a zilei când organismul este epuizat de energie și mai ales dacă nu acordam pauze și nu ne relaxam mintea și corpul,
  • lipsa poftei de mâncare sau mâncatul excesiv, până la supraalimentarea, cu pofta mare de a mânca, în special dulciuri sau junk food.

Cum poate să fie prevenită astenia?

Nu este ceva extraordinar în prevenția asteniei, dar ține de tine să urmezi niște principii simple, mai degrabă ca un regim de viață pe care să-l adopți.

Astfel, tot ce trebuie să faci este:

  • bucură-te de lumină, de lumina naturală, mergi la plimbare cât mai mult timp, desfășoară cât mai  multe activități în aerul liber, indiferent de vreme, fie soare, fie ploaie.
  • mișcare, multă mișcare. Cel puțin 30 de minute zilnic. Poți alege să faci orice sport îți dorești, dar important este ca musculatura să fie antrenată, sângele să fie pus în mișcare. Știai că în timpul mișcării, la nivelul creierului sunt secretate substanțe care dau o stare de bine? Astfel, mișcarea este un aspect benefic, indiferent că alegi să faci drumeții pe munte, să alergi în parc seara, să mergi cu bicicleta, să joci volei, handbal sau fotbal, tenis de câmp sau de masă, să mergi la înot. Variante sunt. Trebuie doar să îți dorești.
  • Alimentația. Cu mâncarea este o altă poveste delicată, pentru că, din cauza agitației în care trăim, a task-rilor și a țintelor pe care trebuie să le atingem, într-un timp din ce în ce mai redus, ajungem să ne reducem din timpul alocat mâncatului, chiar cu micșorarea timpului petrecut în bucătărie pentru a găti și de cele mai  multe ori alegem covrigul fermecat și mâncarea de tip fast food, delicioasă, dar toxică. Trebuie să avem grijă ce mâncăm, iar fructele și legumele nu  trebuie să lipsească din meniul fiecărei zile, astfel încât organismul să beneficieze de vitamine, minerale, glucide, proteine, enzime, nutrienți. Toate aceste principii alimentare luate dintr-o alimentație echilibrată, constantă, asigură funcționarea normală a organismului, astfel încât stările astenice nu se mai instalează, iar imunitatea este și ea asigurată. Din alimentația dumneavoastră nu ar trebui să lipsească: mere, pere, gutui, dovleac(are efect sedativ ușor prin complexul de B-uri și este util și în insomnii), nuci, alune, varză, conopidă, broccoli, struguri, citrice, kiwi, cereale integrale.
  • păstrați legătura cu grupul dumneavoastră de prieteni și cunoscuți și nu renunțați la activitățile pe care le faceți de obicei împreună, cu alte cuvinte să aveți o conectare socializare, cu oameni dragi, oameni cunoscuți și cu care vă înțelegeți bine.
  • realizați activități noi relaxante, impuneți-vă să învățați constant câte un lucru nou, să mergeți într-un loc nou, să vorbiți cu oameni noi, să citiți ceva nou, despre ceva ce vă interesează. Așa vă lărgiți și orizontul, dar scăpați și de rutina care la un moment dat obosește creierul și duce la plictiseala.
  • apelați la consiliere profesională dacă simțiți că situația vă depășește. Nu ezitați să cereți ajutorul! Pentru unele persoane astenia de toamnă este trecătoare, simptomele dispar la trecerea anotimpului, dar sunt și persoane care se confruntă cu simptome mai accentuate, care nu trec așa ușor. Așa că nu ezitați să cereți ajutorul!

Prevenția asteniei

Curiozități despre noi

Știați că:

  • atunci când este dragoste, când simțim dragoste, când dăruim sau primim dragoste, în organism crește cantitatea de dopamină, serotonină și de oxitocină. Aceste substanțe sunt secretate în creierul nostru și ne influențează starea de bine.
  • când ești fericit, serotonina are un nivel foarte ridicat.
  • în depresie, în creierul nostru este un nivel mai crescut de dopamină, iar serotonina și oxitocina sunt la nivel scăzut, la fel au nivel scăzut catecolaminele (adrenalina și noradrenalina- alte substanțe secretate de organismul nostru și care ne influențează starea de bine).
  • în anxietate, dopamina are un nivel mai crescut, dar la fel serotonina și oxitocina sunt la nivel scăzut.
  • în psihoze, atât dopamina, cât și serotonina au concentrații mari tratamentul pentru situații grave.

Tratamentul dat de medic

La fel ca în cazul altor forme de depresie, tratamentul pentru astenia de toamnă include medicamente specifice (antidepresive) și terapia cognitiv-comportamentală. Dacă sunt prescrise medicamente antidepresive, atunci pacientul este bine să știe că tratamentul trebuie respectat, pentru că medicamentele își fac efectul mai lent, efectul maxim apărând abia după o lună sau chiar două luni, iar tratamentul se va efectua pe minim 6 luni. Trebuie avut răbdare și este contraindicat să fie întrerupt brusc astfel de tratamente deoarece la oprirea bruscă a tratamentului, simptomele care se doreau tratate vor reveni și se poate ca aceste simptome să fie accentuate. Nu întrerupeți tratamentul chiar dacă observați că vă simțiți mai bine. Respectați recomandările medicale.

Este foarte important să urmați și terapie cognitiv-comportamentală, pentru că psihoterapeutul vă va explica ce se întâmplă cu dumneavoastră și de ce vă simțiți într-un anume fel și astfel vă va fi mai ușor să puneți în practică modalitățile de a micșora simptomele de astenie/depresie și de a redeveni la normal. Discuțiile cu personal specializat vă vor ajuta și nu este nicio rușine în a merge la psihoterapeut pentru a trata astenia de toamnă.

Dar mai există și o altă metodă pentru a trata astenia de toamnă denumită fototerapia, care se bazează pe lumină generată de o lampă specială, iar lumina folosită imită lumina naturală. Prin această metodă rezultatele se văd în aproximativ o lună. ca reacții adverse ale fototerapiei sunt dureri de cap și tulburări la nivelul sistemului nervos central, astfel că este bine să nu se aplice această terapie în cazul persoanelor cu tratament cu antipsihotice, dar și persoanele cu tratament cu antibiotice sau suferinde de psoriazis.

Îndemn pentru o toamnă frumoasă

Îndemnul meu pentru a evita astenia de toamnă, și nu numai, este, chiar dacă afară plouă, este frig, lumina zilei este mai slabă, ziua este mai scurtă:

  • să căutați tot ce-i mai bun și mai frumos în oameni, să-i faceți să se simtă apreciați,
  • să căutați și să apreciați tot ce-i mai bun și mai frumos în locul unde sunteți și
  • mereu să vreți să aduceți un plus locului, mediului unde vă aflați, printr-o vorbă bună, printr-un gest frumos de susținere, de încurajare, de acțiune propriu-zisă, de implicare, iar
  • atunci când nu puteți să faceți nimic, să fiți convinși că prezența dumneavoastră contează!
  • Implicare după puterile fiecăruia, fiecăreia. Și astfel tot ce este negativ sau vi se pare negativ, mai putin bun, chiar rău, nu va mai fi rău și veți vedea că și productivitatea, creativitatea și starea de spirit a dumneavoastră și a oamenilor cu care colaborați sunt altele, mult mai bune.
  • faceți mișcare,
  • mâncați echilibrat
  • păstrați legătura cu prietenii!

O toamnă deosebită să aveți!!!! 🙂 

 

1 Comentariu

  • Dupa astenia de primavara ne bucura si toamna cu o astenie. Eu nu am timp sa sufar de astenie. Sunt prea ocupata sa-mi umplu camara, sa plimb, sa ma bucur de aceste zile minunate si sa le asigur gragilor mei o masa sanatoasa si delicioara.

Lasă un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.